De 5 W’s van online marketing

BLOG.
De 5 W’s van online marketing

Teksten schrijven kan iedereen.
Maar teksten schrijven die gelezen worden door de juiste mensen, die reactie uitlokken en die effectief resultaat boeken, dat is een ander paar mouwen.

Alles begint bij een goede contentstrategie.
Hierin bepaal je het doel van je online aanwezigheid en werk je de structuur uit.
De 5 W’s van online marketing helpen je om te focussen op het verhaal dat je wil brengen en op het doel dat je wil bereiken.

Waarom, wie, wat, waar en wanneer?
Dit zijn de 5W’s waar je best rekening mee houdt in je contentstrategie.

1. Waarom creëer je de content?

Iedereen stelt zich meestal als eerste de vraag ‘Wat ga ik vertellen?’.
Terwijl je je eerst moet afvragen wat je met je boodschap wil bereiken.
Welk effect wil jij krijgen op de lezer, op jouw doelgroep?

Enkel wanneer dit duidelijk is, boek je het beste resultaat.

Mogelijke doelen zijn:

  • vergroten naambekendheid
  • meer bezoekers naar je website lokken
  • aantrekken van nieuwe klanten
  • meer producten verkopen
  • beter online vindbaar zijn.

Alle doelen bereiken lukt niet, weet daarom goed waar jouw prioriteit ligt.
Welk kanaal je kiest, hangt ook af van het doel dat je voor ogen hebt.

Enkel met een concreet doel, kan je gerichte call-to-actions maken.
Goed gedefinieerde doelen kan je trouwens meten.
Heel belangrijk om nadien bij te sturen.

2. Wie is je doelpubliek?

Wie wil je bereiken? Voor wie schrijf je de tekst?
In marketingtermen spreken we van het bepalen van je doelpubliek.
Eens dit vastligt, denk dan aan de grootste problemen en wensen van jouw ideale klant.

Een buyer persona opstellen helpt.
Deze term wordt gebruikt voor ‘een gedetailleerde omschrijving van een doelgroep op basis van onderzoek naar het koopgedrag.’
Je maakt een soort paspoort op van jouw ideale klant (leeftijd, gezinssituatie, hobby’s, interesses, ideeën, voorkeuren …) En met deze typepersoon in je achterhoofd, schrijf je de content.

De buyer persona zal je ook helpen bij de keuze van de geschikte kanalen om deze typepersonen het beste te bereiken.

Vergeet ook niet de vraag te stellen ‘Wie ben ik?’
Wat is er uniek aan jouw bedrijf? Wat zijn jouw sterke punten?

3. Wat vertel je? Welke content deel je?

Nu je weet wat en wie je wil bereiken, moet je nadenken over de boodschap.
Wat is relevant voor jouw doelgroep? Waar heeft jouw buyer persona iets aan?

Hoe meer dat de boodschap matcht met jouw doelgroep, hoe meer mensen je zal bereiken.

Waar haal je topics om jouw doelpubliek te voeden?

  • vakbladen
  • blogs van collega’s
  • actualiteit (zowel op wereldvlak als vakgebonden)
  • eigen brochures, nieuwsbrieven
  • klantencases
  • getuigenissen

4. Waar publiceer je de content?

De content ligt vast. Dat is al iets.
Maar nu moet je jouw doelgroep nog bereiken.
Waar zit jouw doelgroep? Welke kanalen raadplegen ze?
Is het vooral Facebook of eerder Instagram?
Of misschien wel LinkedIn of twitter?
Waar vertoeven ze graag op sociale media?

Sommigen zitten op verschillende kanalen.
Waarom dan niet op verschillende kanalen aanwezig zijn?
Uiteraard moet je dan wel heel goed naar je doelen kijken.
Informeren kan bijvoorbeeld perfect op LinkedIn, support geven op twitter en werken aan je zichtbaarheid en branding op Facebook.

Zorg dat de content relevant is.
Relevante content verkoopt namelijk zichzelf en komt helemaal niet ‘pusherig’ over.

5. Wanneer deel je de content?

Nu moet je enkel nog uitvissen wanneer jouw doelpubliek op jouw gekozen kanalen aanwezig is.

Er zijn enkele vuistregels:

  • B2C klanten bereik je best ‘s avonds en in het weekend
  • B2B klanten bereik je best overdag in de week (dinsdag of donderdagvoormiddag zijn populair).

Maar dit is geen algemene waarheid.

Test daarom verschillende dagen en uren uit.
Want ieder product en dienst is anders en soms kunnen volgers heel onvoorspelbaar zijn.

Een contentplan is een zeer handig hulpmiddel om consequent content te publiceren.
Het beschrijft de onderwerpen waarover je wilt communiceren, wie je daarmee wil helpen en wanneer en door wie dat moet gebeuren.
Een contentkalender zorgt voor een rode draad doorheen je communicatie zodat je éénduidig communiceert over alle platformen heen.

Heb je deze 5 W’s van online marketing volledig overlopen en ingevuld en verwerkt in een contentplan, dan heb je een goede basis voor jouw contentstrategie.

Vind je het allemaal wat te omslachtig?
Weet dan dat Cowire over een contentteam beschikt dat hier heel bedreven in is.
Zij zoeken de antwoorden op de 5W’s uit en kunnen jou ook met de content helpen.
Cowire zet je op weg of neemt jouw contentmarketing over.
Aan jou de keuze.

Like this? Delen mag!

Inspiratie nodig? Wil je op de hoogte blijven? Schrijf je in op de nieuwsbrief!

Geert van Cowire

Klaar voor de sprong in je online marketing?
COWIRE is je partner in crime.