13 meest gemaakte fouten op sociale media

BLOG.
13 meest gemaakte fouten op sociale media

Sociale media, je kan er niet meer omheen.
En ook zijn de meeste bedrijven ondertussen mee op de kar gesprongen.
Logisch, want meer naambekendheid, meer websitebezoekers, hoger rendement, …
Toch wanneer je sociale media op een juiste manier inzet.
Ga je hier de mist in, dan werkt dit omgekeerd.
Maak maar eens een slechte reputatie weer goed…

Aanwezig zijn op sociale media is een no-brainer.
Maar je moet het ook op de juiste manier aanpakken.

In deze blog overlopen we 13 meest gemaakte fouten op sociale media.
En vertellen we telkens wat je moet ondernemen wanneer je hier iets wil aan verhelpen.

1. Geen strategie of plan

Omdat ondernemers sociale media vaak zien als een verplichting, posten ze berichten zonder er over na te denken. Ze hebben geen strategie.
De berichten hebben vaak weinig resultaat en brengen niets op.
Zonde van de tijd die ze er instopten.
Inzetten op sociale media mag wel geen doel op zich zijn.
Het moet een middel zijn om je bedrijfsdoel(en) te bereiken.

Actie

Bepaal een duidelijke strategie met meetbare doelen, de juiste doelgroep(en) en de geschikte kanalen.

Waaruit bestaat een sociale mediastrategie?


Investeren in een duidelijke strategie zal leiden tot veel meer online zichtbaarheid en betrokkenheid.

2. Profielen niet aangemaakt

Zorg dat je bedrijfspagina is aangemaakt op sociale media.
Zo kan er niemand met jouw naam gaan lopen.
Want wie het eerst komt, het eerst maalt.

Actie

Maak een bedrijfspagina aan op de sociale mediakanalen waar jij aanwezig wil zijn.

3. Een onvolledig profiel

You never get a second chance to make a first impression.
En dat geldt ook voor jouw bedrijfspagina’s op sociale media.
Pagina’s waar een omslagfoto ontbreekt, met een onduidelijk logo, met een foutief telefoonnummer of met een link naar de website die niet werkt, geven een slechte indruk.

Actie

Maak de basisinstellingen van jouw bedrijfspagina in orde.

Je hoeft nog niet direct veel berichten te posten, maar jouw bezoekers moeten wel overtuigd zijn van jouw professionaliteit.

4. Geen duidelijke boodschap

Je boodschap mag niet te vrijblijvend zijn.
De lezers van jouw berichten moeten weten welke actie ze moeten ondernemen: naar jouw opendeurweekend komen, een e-book downloaden, een antwoord geven op jouw vraag, …
Je moet ze echt dat duwtje in de rug geven.

Actie

Neem de bezoeker van jouw bedrijfspagina bij de hand en vertel wat ze moeten doen. Een duidelijke call-to-action is nu eenmaal belangrijk om de gewenste doelen te bereiken.

5. Overal en nergens

Succesvol ondernemen betekent ook keuzes maken.
Je hoeft echt niet op alle mogelijke sociale mediakanalen aanwezig zijn.
Zorg dat jij bent waar jouw doelpubliek rondhangt.
Beter één kanaal perfect beheren dan alle kanalen maar half opvolgen.
Less is more.

Actie

Zoek uit welk kanaal jouw doelgroep het meest gebruikt en focus je hierop. Zorg voor goede content en wees actief aanwezig.

6. Geen continuïteit

Vele bedrijven posten maar wat, soms weken geen bericht, daarna weer veel.
De berichten zijn zo uiteenlopend dat de volger niet meer weet waar jouw bedrijf voor staat.
Een contentkalender helpt en ook een uniforme manier van communiceren.
Wist je dat je berichten kan inplannen? Zo ben je altijd aanwezig.

Actie

Zorg voor continuïteit. Post op regelmatige basis en volg een contentkalender. En wanneer je dit niet ziet zitten, neem dan een externe partner onder de arm die dit voor jou doet.

7. Zoveel mogelijk 'likes' verzamelen

Veel ondernemers denken dat ze zo veel mogelijk likes/volgers moeten binnenhalen om een succesvolle pagina te hebben.
Ze denken ook dat alle volgers de geplaatste berichten ook lezen.
Niets is minder waar.
Slechts 5 % van al je ‘pagina-vind-ik-leuks’ zien effectief de berichten die jij plaatst.
Weinig, vind je ook niet?
Gelukkig zien de ‘vrienden’ van de volgers die de moeite nemen om te reageren met een duimpje of een commentaar, dit wel. Zo bereik je wat meer mensen dan die 5 %.

Actie

Focus je niet op het aantal volgers, maar wel op het aantal actieve volgers. De kwaliteit van je volgers is belangrijker dan de kwantiteit. Met volgers die niet actief zijn, ben je niet veel.

8. Op alle sociale mediakanalen dezelfde inhoud plaatsen

Veel bedrijven plaatsen hetzelfde bericht op iedere kanaal.
Dit werkt echter contraproductief.
Een Instagrambezoeker is iemand anders dan een Facebookbezoeker en een LinkedInbezoeker is nog helemaal anders.
Elk sociale mediakanaal heeft zijn eigenschappen, mogelijkheden, voor- en nadelen.

Actie

Pas je boodschap aan ieder kanaal waarop je post aan. Denk na wat de volgers op dat specifiek kanaal zoeken en willen lezen.

9. Té commercieel gericht

Sociale media dienen in de eerste plaats om sociale contacten te leggen.

Dat wordt vaak vergeten door bedrijven.
Ze posten enkel commerciële berichten en worden zo snel als opdringerig en té commercieel ervaren.

Op sociale media gaat het niet echt over ROI (Return On Investment) maar eerder over ROE (Return On Engagement) en ROA (Return On Attention).
Wanneer je interessante en relevante content vertelt, gaan je volgers je appreciëren en vertrouwen. Het is een illusie dat ze onmiddellijk gaan kopen.
Je moet het vertrouwen in je bedrijf opbouwen.

Actie

Wissel commerciële berichten af met interessante artikels zoals bijvoorbeeld oplossingen voor problemen, nuttige informatie, tips, een inkijk achter de schermen, … Houd hier rekening mee in je strategie. Niet alleen willen verkopen, is de boodschap.

10. Niet luisteren

Sociale media draaien rond interactie en het bouwen en versterken van relaties.
Net als in de echte wereld raken mensen pas betrokken als je naar ze luistert.

Overspoel je volgers dus niet met informatie vanuit één richting.
Laat hen ook eens aan het woord.
Stel vragen en houd ook rekening met hun antwoorden.
Luisteren is even belangrijk als praten, ook op sociale media.

Actie

Betrek je volgers in je berichten. Stel ze vragen en laat hen ook eens ‘praten’. Met deze waardevolle informatie en feedback kan jij je effectiviteit op sociale media verhogen.

11. Niet reageren op negatieve commentaar

Niemand krijgt graag kritiek of opmerkingen.
Met de komst van de sociale media zijn we allen mondiger geworden.
Wanneer ons iets niet aanstaat, dan gooien we het ‘in de groep’.

Ieder bedrijf krijgt ooit wel eens te maken met een negatieve reactie.
Voor iedereen goed doen, is niet gemakkelijk.
De reactie verwijderen of er helemaal niet op ingaan, is geen goed idee.
Reageer en probeer de opmerking positief te kenteren.
Blijf vriendelijk en laat je niet verleiden om op dezelfde manier te antwoorden.

Actie

Reageer altijd op een negatieve opmerking. Grijp deze kans om de reactie positief te draaien.

12. Alles zelf willen doen

Niet iedereen is even handig en creatief om zijn bedrijfspagina op sociale media te beheren.
Sociale media marketing vereist bepaalde vaardigheden en een specifieke expertise.
Enkel zo behaal je succes.

Een gekende fout is om alles zelf te willen doen, in plaats van een expert in te inschakelen.

Ondernemers die tijdrovende of gespecialiseerde taken uitbesteden, kunnen zich volledig focussen op hun hoofdactiviteiten, de zaken waar ze écht goed in zijn en meer rendement behalen.

Een specialist in dienst nemen is voor kleine zelfstandigen en kmo’s meestal te duur.
Alhoewel, door het uitbesteden van het beheer van je online marketing bespaar je veel tijd, geld en zorgen.

Actie

Stop je veel te veel tijd in je sociale media strategie? Geef jouw bedrijfspagina dan in handen van specialisten. Zij zijn hier heel bedreven in én jij kan je focussen op jouw eigen business. Op termijn loont zich dit.

13. Niet meten, dus ook niet weten

Een van de voordelen van sociale media is dat je kan meten welk effect jouw aanwezigheid heeft.
Hoeveel mensen heb je bereikt, hoeveel interactie was er, hoeveel aankopen zijn er uit voortgevloeid, …?
Zonder te weten wat er gebeurt, ben je stuurloos bezig.
Een gemiste kans op meer online resultaat!

Actie

Bestudeer regelmatig je statistieken op je sociale mediakanalen. Ze vertellen je waardevolle informatie om verder mee aan de slag te gaan.

  • Zet je vandaag sociale media nog niet in als communicatiekanaal?
  • Ben je nog niet vertrouwd met de enorme mogelijkheden van sociale media?
  • Heb je geen idee hoe je sociale media kan inzetten om je doelen te realiseren
  • Ben je al actief op verschillende sociale mediakanalen maar ervaar je dat dit vooral veel tijd kost?
  • Heb je het gevoel dat je te weinig zichtbare resultaten boekt?
  • Wil je graag hulp bij het bepalen van je strategie?


Dan is COWIRE jouw ideale partner.
COWIRE is expert op vlak van sociale media.
We werken met een team van specialisten die onze klanten ondersteunen.
Soms nemen we de sociale media volledig over, soms ondersteunen we onze klanten.
Alles kan.

Het is nog niet te laat om van jouw sociale mediakanalen een succes te maken.

Like this? Delen mag!

Inspiratie nodig? Wil je op de hoogte blijven? Schrijf je in op de nieuwsbrief!

Geert van Cowire

Klaar voor de sprong in je online marketing?
COWIRE is je partner in crime.