Wanneer je een nieuwe website lanceert, loop je het risico om je opgebouwde posities in de zoekmachines (Google, Bing,…) te verliezen. Indien dit effectief gebeurt, moet je je ranking in Google weer helemaal van nul opbouwen. Zonde: want door het verlies van je ranking word je niet (meer) gevonden, en dit betekent minder leads, klanten…
Ik stel in de praktijk vast dat dit helaas nog (te) vaak het geval is, zelfs indien de websites in kwestie werden gebouwd door professionele webdesigners.
Hetzelfde probleem/risico doet zich trouwens ook voor wanneer je van url (webadres) verandert, je de websitestructuur aanpast (en dus de url’s) of een volledig nieuw domein (bv omdat je een nieuwe bedrijfsnaam hebt) lanceert.
In alle bovenstaande gevallen wijzig je het webadres waardoor de zoekmachines je niet meer kunnen vinden. En zo zak je in de ranking of verdwijn je zelfs uit de zoekresultaten. Na verloop van tijd zal Google jouw website wel weer vinden en indexeren, maar je start opnieuw vanaf nul. Dat wil je voorkomen, toch?
Wees dus goed voorbereid wanneer je één van deze wijzigingen wilt aanbrengen. Of vraag deskundig advies.
Cowire zorgt er steeds voor dat je bestaande ranking in de zoekmachines wordt behouden. Dankzij onze professionele aanpak loop je geen risico om de zoekwaarde van je url’s bij zoekmachines te verliezen, én geen bezoekers te verliezen.
Webpagina’s bouwen een bepaalde autoriteit (leeftijd, populariteit, kwaliteit/relevantie van de inhoud, link-juice (waarde die je ontvangt wanneer een andere website naar jouw pagina doorlinkt),…) op bij zoekmachines. Deze elementen zijn belangrijke indicatoren bij het bepalen van de posities in zoekmachines.
Stel 301-redirects in om verlies van je ranking in Google te voorkomen
Om je huidige posities in de zoekmachines niet verloren te laten gaan, moet je de opgebouwde waardering meeverhuizen. Dit kan bv middels een technisch verhuisbericht, bv een 301 redirect.
Met een 301-redirect geef je aan dat de pagina die wordt bezocht, is verhuisd naar een nieuw (web)adres en stuur je de bezoeker automatisch door naar het nieuwe adres. Google zal de oude url dan uit zijn index verwijderen en vervangen door de nieuwe.
Kan ik niet gewoon alle oude url's doorverwijzen naar mijn nieuwe homepagina?
Dat doe je beter niet want link-juice en pagina-autoriteit worden enkel doorgegeven indien de inhoud van de nieuwe pagina relevant is met de inhoud van de oude pagina. Je kan er best naar streven om je oude webpagina’s om te leiden naar nieuwe, soortgelijke pagina’s.
Besteed extra aandacht aan de interne links
Interne links en een goede interne linkstructuur dragen bij aan je vindbaarheid in Google. Als je nieuwe website een geheel andere url-structuur krijgt, werken de oude interne links niet meer. Kijk dus zeker deze links na.
Bewaar zoveel mogelijk je oude url-structuur
Idealiter bewaar je dezelfde url-structuur maar in de praktijk lukt dit meestal niet. Profiteer toch maximaal van de bestaande ranking door de oude url-structuur zoveel mogelijk te bewaren.
Voor hulp of meer tips over je score in Google: aarzel niet om ons te contacteren, wij helpen je met plezier verder!