Waarom is een landingspagina zo belangrijk?

BLOG.
Waarom is een landingspagina zo belangrijk?

Met een goede landingspagina lok je meer bezoekers naar jouw website en bereik je een hogere conversie.
Maar wat is nu een landingspagina?
In deze blog leggen we het je haarfijn uit.

Wat is een landingspagina?

Een landingspagina is de eerste webpagina waarop een potentiële klant (be)landt vanuit een andere bron: zoekmachine, advertentie, webpagina, e-mail, …
Het is een aparte pagina op jouw website die niet altijd zichtbaar is voor iedereen.

Op een landingpage vind je een opvallende call-to-actionknop waarmee je de bezoeker vraagt om iets te doen. Bijvoorbeeld gegevens achterlaten, een e-book downloaden, inschrijven voor een workshop …

Andere termen voor landingspagina zijn landing page, entrance page of bestemmingspagina.

Doel van een landingspagina

Met een landingspagina overtuig je bezoekers om een specifieke actie uit te voeren. Hoeveel bezoekers hierop ingaan, kan je meten. Zo weet je hoeveel conversie je hebt bereikt.
Het doel van een landingspagina is vooral de juiste klanten binnenhalen en niet zoveel mogelijk online bezoekers aantrekken.

Met een goede bestemmingspagina verhoog je dus je conversie.  Een goede call-to-action (CTA) is daarom noodzakelijk.

Velen denken dat conversie enkel belangrijk is wanneer bezoekers overgaan tot aankoop van een product of een dienst.
Niets is minder waar.
Het gaat ook over andere waardevolle acties zoals zich aanmelden voor een nieuwsbrief, contact opnemen, downloaden van een whitepaper, bekijken van specifieke webpagina’s …

Op die manier verzamel je leads (e-mailadressen, telefoonnummers). Deze kan je aanwenden in andere marketingstappen. Vaak leiden die naar potentiële klanten.

De voordelen van een landingspagina

Een goede bestemmingspagina heeft zijn voordelen:

  • meer conversie

Een goede entrance page volgt een welbepaalde structuur die de bezoeker aanspoort om actie te ondernemen. Hierdoor is een hogere conversie. (reactiepercentage)

Een goede landingspagina bespaart je advertentiekosten.
Hoe relevanter deze pagina is voor Google, hoe beter je wordt beoordeeld en minder je hoeft te betalen voor een ‘klik’.

  • meten van offline verkeer

Door een aangepaste URL te gebruiken, kan je perfect meten hoe vaak er gereageerd werd op jouw pagina of op de link naar jouw pagina op bijvoorbeeld een folder.

De opbouw van een goede landingspagina

Een landingspagina heeft enkel effect wanneer je in de juiste volgorde bepaalde items bespreekt.
Ze beantwoordt alle vragen die een bezoeker zich kan stellen in een logische volgorde en zonder dat deze het gevoel heeft dat je een welbepaalde structuur volgt.

Deze structuur is ideaal voor een landingspagina met resultaat:

  • Beschrijf de specifieke behoeftes/pijnpunten/problemen van de bezoeker.
  • Beschrijf hoe jouw aanbod deze specifieke behoeftes/pijnpunten/problemen vermindert.
  • Versterk dit met grafisch materiaal (foto, video of graphic).
  • Toon de voordelen van jouw aanbod met je USP’s (unique selling points).
  • Leg uit waarom jij dé persoon bent die de beste oplossing aanbiedt.
  • Weerleg de meest voorkomende belemmerende overtuigingen die mensen hebben voordat ze bereid zijn om je aanbod te accepteren.
  • Nodig bezoekers uit om in te gaan op jouw aanbod via een krachtige en kleurrijke call-to-action.
    Maak de knop onweerstaanbaar! Zorg hierbij dat het conversiepad altijd zichtbaar is
  • Wek vertrouwen en toon sociale bewijskracht aan (reviews, bekende personen, prijzen, certificaten,…). Mensen zijn nu eenmaal kuddedieren en lezen graag wat anderen van jouw bedrijf vinden.
  • Landingspagina’s maak je het best niet te lang.

Bezoekers hebben weinig tijd en zeker al geen geduld.
Hoe minder ze moeten scrollen, hoe sneller ze overgaan tot actie.

Let ook op het design van de landingspagina.
Hoe minder toeters en bellen, hoe gemakkelijker je ze naar de CTA stuurt.

Al deze elementen samen zorgen ervoor dat de conversie omhoog gaat.

Bij Cowire kan je terecht voor het uitwerken van goede landingspagina’s. In ons team zitten echte specialisten.

Like this? Delen mag!

Inspiratie nodig? Wil je op de hoogte blijven? Schrijf je in op de nieuwsbrief!

Geert van Cowire

Klaar voor de sprong in je online marketing?
COWIRE is je partner in crime.