Toegegeven, bloggen voor je zaak vraagt een inspanning. Het kost tijd, energie en – als je je blog uitbesteedt – ook geld. Waarom zo’n blog dan toch een must is? Omdat je er meer uithaalt dan je erin steekt. Véél meer zelfs. De 7 voordelen van een blog op een rij.
1. Jezelf positioneren als expert
Met een zakelijke blog toon je specifieke kennis en knowhow. Zo zet jezelf in de markt als expert. Ideaal om autoriteit en geloofwaardigheid op te bouwen.
Een blog speelt in op de specifieke problemen van je doelpubliek. En laat jij daar net de oplossing voor weten! Door relevante content te bieden wordt je blog een betrouwbare uitvalsbasis.
Bovendien geeft een blog je de kans om eigen accenten te leggen. Om je aanpak en visie uit de doeken te doen. Daardoor onderscheid je jezelf van de rest.
Je kunt in je blog breder gaan dan tekst. Ook foto’s, filmpjes, vlogs, illustraties komen in aanmerking. Zolang ze maar inhoudelijk meerwaarde bieden.
2. Extra visibiliteit en opportuniteiten
Door jezelf te positioneren als expert vergroot je zichtbaarheid. Mensen pikken sneller je naam op en de kans op nieuwe opportuniteiten neemt toe. Ergens gaan spreken of lesgeven, een uitnodiging voor een interview, een gastblog op een andere site: talloze bloggers deden het je voor.
Zodra mensen gaan doorlinken naar jouw bedrijfsblog, scoor je zogenaamde ‘backlinks‘. Een kolfje naar de hand van Google. Maar daarover straks meer…
3. Meer online exposure
Danzij je bedrijfsblog gaan mensen je ook volgen via social media. Resultaat: je netwerk breidt uit en je online exposure groeit.
Blogartikels lenen zich trouwens perfect als grondstof voor je eigen social media. Zo maakt je zaak een dynamische indruk.
Ook de bezoekerscijfers van je site varen wel bij een bedrijfsblog. De kans is groot dat bezoekers nog andere blogposts van je hand lezen of eens piepen in je aanbod. Sterke blogcontent maakt je site dus magnetisch.
4. Persoonlijkheid tonen
Ga maar eens na bij jezelf: zodra je een gezicht op een bedrijf kunt kleven, wordt dat op slag warmer en toegankelijker. Door in je bedrijfsposts te tonen wie je bent, bouw je een persoonlijke band op met je publiek. De drempel verlaagt en mensen durven je sneller te benaderen.
Belangrijk is wel om het evenwicht te bewaren. Aan het einde van de rit draait je blogartikel nog altijd om je lezers, niet om jou. Zorg er dus voor dat je blogpost naast een persoonlijke anekdote, een inkijk in je ervaring of een blik achter de schermen altijd inhoudelijk relevant blijft.
5. Verbinden met je publiek
Door je kennis te delen en mensen verder te helpen met je expertise, maak je sneller verbinding.
Bovendien kun je met je lezers in gesprek gaan, in comments en reacties. Nogmaals: de drempel naar contact verlaagt en je publiek voelt zich sneller betrokken. Zo komt je blogstuk – en ook je zaak – tot leven.
Een zakelijke blog vergroot ook je publiek. Niet alleen informeer je bestaande klanten, met je posts trek je ook nieuwe, potentiële klanten aan.
6. Effect op lange termijn
Kwaliteit blijft overeind en dat geldt zeker voor sterke blogcontent. Een goed stuk is quasi tijdloos: het gaat lang mee en blijft relevant. Daardoor kun je sterke blogposts probleemloos meermaals opnieuw onder de aandacht brengen. Een blog mag dan in eerste instantie een investering vragen – van tijd, energie, geld – het is er wel een die blijft renderen.
Neem dus je tijd om te bloggen. Ga liever voor één kwalitatief hoogstaand stuk per maand dan voor een snel in elkaar geflanste post per week. In dat laatste geval blijven je lezers op hun honger zitten en haken ze af. Daar is ook Google niet blij mee…
7. Google will love you
Daarmee zijn we bij de grote G beland. Een blog schrijf je in de eerste plaats natuurlijk voor je doelpubliek maar je knuffelt er ook Google mee. Want bloggen betekent regelmatig frisse, nieuwe content op je site. Die bedrijvigheid vindt Google leuk.
Als je blogartikels bovendien draaien rond bepaalde zoekwoorden of – beter nog – precieze antwoorden bieden op specifieke zoekvragen, stijgt je kans om bovenaan op de eerste zoekpagina te verschijnen. Google houdt nu eenmaal van gedetailleerde, goed uitgewerkte content.
En in een blogstuk kun je intern doorlinken naar andere pagina’s op je site. Ook dat komt je SEO (zoekmachine-optimalisatie) ten goede.
Het loont trouwens de moeite om ook eens langere posts te schrijven. Daardoor blijven mensen langer plakken op je site. Je ‘dwell time’ en ‘bounce rate’ varen daar wel bij. Van Google mag je dan opnieuw een bank vooruit.
Overtuigd van de voordelen van een blog? Hulp of advies nodig bij de realisatie ervan?
Breek je hoofd niet over de gepaste verwoording van jouw boodschap. Werk samen met COWIRE voor content die gelezen wordt. Neem gerust vrijblijvend contact op.